Hmm?


Åh! förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskola eller bildlärare på gymnasie nivå? Fan! hatar att jag är född velig. Så in i helvete. Det skulle vara skönt om man kunde bli både och, sen kunna välja. Men utbildningarna är inte riktigt utformade så. Jag valde bildlärare när jag sökte i våras med redan då hade jag tankar på att förskolebarn också är roliga... Bildlärare är på 5,5 år (lång tid som jag inte är så sugen på) och förskola är på 3,5 år eller 4 men det har nog inte så mycket med saken att göra...jag tror man får mer individ (personlig) kontakt med barnen i lägre åldrarna, följa dem när de växer och att det blir mer ämnes inriktat (hets) på gymnasiet, kanske är jag mer ute efter det sociala? men samtidigt är bild och form det roligast ämnet som finns? och små barn gör streck gubbar? Oh my. hmm....planering, lektioner, betygsättning, bild, kursplaner, tonåringar / skogsutflykter, pärla, skrik, streckgubbar, sagoläsning, barn?


?





 


?

Kommentarer
Postat av: Sofia

5,5 år!? Uj. Tycker 4,5 är väl långt. Skönt att veta vad man kommer göra de närmsta åren i sitt liv iaf :P

Kan man inte läsa upp sig till gymnasienivå sen om man skulle vilja? Jag är ju på ett låg-mellan-högstadie nu och vad jag har uppfattatat på de lärare jag pratat lite med så är små barn vääldigt söta men svåra för man kan inte förklara på samma sätt och göra så avancerade grejer samtidigt som det är viktigt att de får en bra grund. På bögstadie/gymnasiet är det ju som du säger mkt mer med betyg, de har problem hemma man måste ta tag i, någon blir mobbat och massa sånt tråk. Men mer kul möjligheter att faktiskt göra ngt av bildlektionerna. Svårt..

2010-10-13 @ 08:10:55
URL: http://sofosia.blogg.se/
Postat av: Sofia

..jag är så lyckosam att min utbildning är inriktad mot de högre klasserna. Slipper välja, någon har valt åt mig. Sjukt bra..



Memoarer. Vi borde starata en internblogg istället och skriva funderingar där :P

2010-10-13 @ 08:12:18
URL: http://sofosia.blogg.se/
Postat av: Sofia

4,5 är för gymnasiet. Man kan välja att bara läsa 3 år och då få grundskolebehörighet. Jättekonstigt att det är så. Din utbildning verkar ju vara så mkt intensivare och svårare.. Men jag tror förskola är kul. Inga hämingar, inga tonårsbekymmer, ingen mobbing. Kan nog va nice. Det är ju viktigt att yngre barn får en minst lika bra introduktion till den konstnärliga världen som de äldre.

..fast jag tror lätt du fixat äldre barn oxå. Lugn, cool och kunnig..

2010-10-14 @ 09:07:54
URL: http://sofosia.blogg.se/
Postat av: Sofia

Ja det är två inriktnigar.

Vi får välja antingen att läsa två på konstfack (MEdia, Konst eller design) eller en utav dom o ett änme på en annan skola. Jag hade tänkt läsa typ biologi eller ngt med det känns dumt att inte utnyttja tiden på konstfack när man ändå går där..

MEn som du säger smart att vara bred sen när man ska söka jobb.

2010-10-14 @ 12:41:27
URL: http://sofosia.blogg.se/
Postat av: fanny

fina bilder!

2010-10-14 @ 12:47:24
URL: http://ssistersbeforemisters.blogg.se/
Postat av: fanny

förskolelärare vore sjukt kul!

2010-10-14 @ 20:27:23
URL: http://ssistersbeforemisters.blogg.se/
Postat av: Johannas ordsamling

alltid dessa val, och valen slutar aldrig vara svåra... oavsett vilket - så tror jag att det kommer bli kul!!

2010-10-15 @ 20:27:25
URL: http://ordsamling.blogg.se/
Postat av: mammsen

jätte fina bilder Jonis, som vanligt

kram

2010-10-21 @ 19:10:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0