Höj blicken.

Denna dokumentär är gjord av Yann Arthus-Bertrand som har flygit över hela världen och filmat från ett flygplan, allt uppifrån och ner. En väldigt intressant vinkel, jag tror alla (även såklart jag) borde byta perspektiv i bland och lyfta blicken för man ser mycket bättre då och allt i sin helhet. Jag förundras själv när jag flyger och ser ut genom fönstret att allt man kan se kan tyckas vara rört av människan i ett slags rutsystem, inget är längre orört, friskt, utan bara exploaterat. Något som man kanske inte slås av förrän man ser det klart uppifrån i sin helhet och allt man ser är ett rutsystem uppdelat mellan oss och förbrukas till bristningsgränsen på olika sätt.

Dokumentären har ett jävligt snyggt foto rakt igenom, och tanken slår mig (och har slagit mig flera gånger) att många av oss vill till något slags paradis, himlen när vi dör men om vi bara skulle höja blicken och se oss om istället hur det ser ut på vissa platser och skulle kunna se ut på andra. Höj blicken, se den här dokumentären så ser ni lite bättre!
Dokumentären HOME: den stora resan finns att se på Svt play och är i två delar. (Finns en föregående film också.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0